De brandweer Zuid-Limburg kampt structureel met een tekort aan vrijwilligers. Samen gaan we gericht op zoek naar nieuwe local heroes. Met een campagne die je niet wil missen.
Client — Brandweer Zuid-Limburg — Services — Strategy Corporate Design Art direction Photography Copywriting — Collaboration — Hotcopy Roland Sillem Arjen Schmidt Photography
Uitdaging De brandweer Zuid-Limburg kampt met een structureel tekort aan vrijwilligers. Op dit moment telt de organisatie ongeveer 550 vrijwilligers verdeelt over 18 brandweerposten in Zuid-Limburg. Aan Perron 9 de opdracht: Ontwikkel een (meerjarig) communicatieconcept. Met de werving van nieuwe vrijwilligers en medewerkers als primair doel.
Strategie We zijn op zoek naar local heroes. Dus: we maken de afzender regionaal (Brandweer Zuid-Limburg) en de reactiemogelijkheid lokaal (de post die vrijwilligers zoekt). We geven het imago van de ‘vrijwillige brandweer’ in de communicatie een positieve lading. Het is veel meer dan vrijwilligerswerk of een hobby, het is eerder een (bij)baan. Het concept gaat uit van de toekomstige vrijwilliger: Waarom zou ik me aanmelden, what’s in it for me? Ja, je investeert erin. Je moet studeren, tijd vrijmaken, uitrukken, maar de voordelen voor jou persoonlijk zijn ook groot. Het levert je ook veel op. Je helpt mensen, het geeft een goed gevoel, het staat goed op je CV, je maakt vrienden, het is avontuurlijk en je krijgt ook nog een vergoeding. Zo haken we in op de motivaties van vrijwillige brandweermensen: waarom zou je dit wíllen in plaats van, waarom zou je dit móeten. Natuurlijk doen we ook een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel. Je betekent iets voor een ander, én het levert je zelf ook iets op.
Resultaat Voor de werving van vrijwillige brandweermensen hebben we een creatief concept ontwikkeld: Onmisbaar. Voor je omgeving, voor je team, maar zeker ook voor jezelf. Bij de Brandweer maak je dingen mee die je niet had willen missen. Je betekent iets voor een ander, én het levert je zelf ook iets op. De campagne was zeer succesvol, het aantal opleidingsplaatsen is tot ver in 2021 helemaal vol.
Onmisbaar: Voor je omgeving, voor je team, én voor jezelf
Bij de Brandweer beleef je spanning, avonturen en ontstaan er verhalen, vriendschappen en herinneringen. Je beleeft dingen die je niet had willen missen. Dat is het verhaal dat we willen vertellen. Van storyboard tot photoshoot.
Targeted advertising: We schieten met scherp, on- en offline
We hebben deze campagne breed doorvertaald, zowel online als offline. Offline via advertenties in lokale media en abri’s rondom de brandweerposten. Online via de social media kanalen van de lokale brandweerposten en de website Brandweer Zuid-Limburg. Call to action: Meld je aan en maak het mee!